Livretter med oksekød

Sfeeha (libanesiske brød m. oksefars) -Tilbehør f.eks. rissalat. (4-5 pers. - 32-40 brød)

Sfeeha-brødene har vi lært at lave i skolen, og det er blevet en af vores livretter. Vi synes, det minder lidt om pizza. Vi har fundet en opskrift, og har selv "eksperimenteret lidt". Den er  lidt mere sund end skoleudgaven (mere fedtfattig). Halvdelen af olivenolien er skiftet ud med hytteost, og vi har tilsat lidt hvidløgssmag. I skolen lavede vi en Tabouleh-salat med bulgur som tilbehør, men vi bryder os ikke så meget om Bulgur. Derfor lavede vi i stedet en rissalat, der minder meget om den salat, vi lavede i skolen. Når vi (4. pers.) er mætte er der lidt ekstra brød tilbage til madpakken en dag eller to. Vi kan lide rester i madpakken:-)

Det skal du bruge til Sfeeha-brødene:

25 g gær, 2½ dl lunkent vand, 3/4 dl olivenolie, 3/4 dl hytteost, ca. 500 g. hvedemel, 1 tsk. salt, 2 spsk. sukker.

1 ds. hakkede tomater, 1 stort finthakket løg, lidt chiliflager (eller ½/-1 rød frisk chili efter smag - vi bruger et lille drys med flager), 500 g oksefars (vi bruger 3-7%, men der er frit valg), salt, peber og lidt hvidløgspulver. Erstat evt. med 1 fed finthakket frisk hvidløg, men det kan også helt undlades.

Sådan gør du:

Opløs gæren i lunkent vand og tilsæt olie, hytteost, mel, salt og sukker. Dejen må ikke klistre for meget. Tilsæt evt. mere mel.

Bland nu de hakkede tomater sammen med fars og alle ovennævnte ting, der skal deri. Farsen skal blive "grødagtig". Hold i første omgang en anelse af de hakkede tomater tilbage, så farsen ikke bliver ALT for "våd".

Del dejen op i ca. 40 miniboller. Rul dem herefter ud til små tynde mini-pizza-bunde. Læg nu 1 spsk. (måleske) fars på midten af hver pizza-bund. Saml 4 hjørner og tryk dem sammen, som du kan se på billedet.

Læg dem på bagepapir og bag dem 17-18 min. ved 190 grader, eller til de er pæne brune.

Rissalat:

Tilbehør kan være det, du kan lide, grøn salat, salat med pasta ol.. Vi lavde rissalat med de grøntsager og krydderurter, vi lige havde i huset.

Vi kogte 2 dl. Basmatiris efter anvisning på pakken og lod dem blive kolde. -Vi blandede de kolde/afkølede ris med tomater, forårsløg og rød snackpeber i små stykker. -Vi kom også frisk persille og purløg i. Vi lavede en frisk dressing af 2 spsk. citronsaft, 1 spsk. olie,1 spsk. vand, salt, peber, en anelse chiliflager og hvidløgspulver. -Vi hældte det over salaten ca. en time før, vi spiste det.